Výchovný poradce a metodik prevence

Naši výchovní poradci
Výchovný poradce zajišťuje následující činnosti:
- pomáhá s řešením výchovných a výukových problémů žáků
- spolupracuje s metodikem prevence, asistenty pedagoga, ostatními pedagogickými pracovníky a vedením školy
- zajišťuje spolupráci s řadou institucí, které se zabývají specializovanou péčí o mládež (pedagogicko-psychologická poradna, středisko výchovné péče, dětský diagnostický ústav, speciální pedagogické centrum, sociální kurátoři, policie)
- spolu s třídními učiteli podává návrh na vyšetření žáků v pedagogicko-psychologické poradně nebo ve speciálně pedagogickém centru
- podílí se na zpracování Plánů pedagogické podpory a Individuálního vzdělávacího plánu pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- pomáhá nastavit pro žáky se speciálními vzdělávacími opatřeními vhodná podpůrná opatření
- sleduje nadané žáky a pomáhá jim nastavit podpůrná opatření, resp. PLPP
- věnuje zvýšenou pozornost žákům s rizikovým chováním
- zajišťuje poradenskou činnost pro vycházející žáky
Užitečné odkazy
Přijímačky na SŠ
Poradny
- Středisko výchovné péče České Budějovice SVP České Budějovice | DDU Homole
- Pedagogicko-psychologická poradna Český Krumlov Pedagogicko-psychologická poradna České Budějovice
- Pedagogicko-psychologická poradna České Budějovice Pedagogicko-psychologická poradna České Budějovice
Přijímací řízení
Přijímací řízení v roce 2024/2025
Informativní schůzka s rodiči k přijímacímu řízení: leden 2025
Školní metodik prevence
Metodik prevence působí na škole jako poskytovatel poradenských služeb spolu s výchovným poradcem. Základními cíli strategie primární prevence sociálně patologických jevů jsou výchova ke zdravému životnímu stylu a rozvoj sociálních kompetencí dětí.
Na co se metodik prevence zaměřuje?:
- násilí a šikanování
- záškoláctví
- kriminalita, delikvence, vandalismus aj. formy násilného chování
- ohrožení mravnosti a mravní výchovy mládeže
- xenofobie, rasismus, intolerance a antisemitismus
- užívání návykových látek (vč. opomíjeného alkoholu a cigaret), anabolik a medikamentů
- netolismus (virtuální drogy) a gambling (patologické hráčství)
- divácké násilí
- komerční sexuální zneužívání dětí
- syndrom týraných a zneužívaných dětí
- sekty a sociálně patologická náboženská hnutí.
Ve škole je organizována tzv. primární prevence, která zahrnuje veškeré konkrétní aktivity s cílem předejít problémům a následkům, jež jsou spojeny se sociálně patologickými jevy. Důraz je kladen zejména na specifickou primární prevenci, tj. systém aktivit a služeb, které se zaměřují na práci s populací, u níž lze v případě jejich absence předpokládat další negativní vývoj. Dále pracujeme v oblasti nespecifické primární prevence. Tou se rozumí aktivity, jejichž obsahem jsou všechny metody a přístupy umožňující rozvoj harmonické osobnosti, včetně možnosti rozvíjet nadání a zájmy a provozovat pohybové a sportovní aktivity. Tato část prevence není specificky zaměřena a zahrnuje tedy všechny žáky školy.
Minimum pro rodiče
Nedílnou součástí prevence musí být i komunikace s rodiči. Minimální preventivní program školy naleznete zde
Rodiče by si měli všímat nejrůznějších projevů, které by mohly být známkou šikany. Mohou to být například změny chování a nálady dítěte, bolesti břicha před cestou do školy, poničené pomůcky nebo stálý nedostatek peněz.
Pokud se dítě se svým trápením svěří, je důležité, aby mu rodiče věřili a citově ho podpořili.
Je potřeba zjistit co, kdy, kde a jak se stalo.
Následuje návštěva školy. Je důležité informovat třídního učitele a ředitele a zjistit, zda je škola schopna odborně pomoci.
Rodiče se mohou obrátit na specialistu v pedagogicko – psychologické poradně nebo ve středisku výchovné péče.